Røykeslutt

Røykeslutt 2017-11-22T21:42:13+00:00

Det er ikke lenge siden røyk var ”inn”. Husker man kanskje ”Marlboro-mannen” – han kjekkasen som rei hesten sin på store reklameplakater langs veien? Man kunne se røykere overalt, til og med på TV-debatter. Så kom den nesten maniske kampanjen om røykeslutt. Røykere forsvinner fra utesteder. Og så spinner det videre. Press, fra barn, ektefeller, arbeidsgivere, utleiere… Nåtida er preget av røykeslutt og idealet om et sunt liv. Og framtida? I den populære science fiction-serien ”The Battlestar Galactica” ser vi legen, kirurgen, undersøke og operere pasienter med røyk i munnen. En skikkelig sigar på størrelse med den Fidel Castro likte, er et ritual knyttet til fornøyde øyeblikk og glede i nesten alle hovedroller. Og de drikker som bare det også.

Mennesker trenger røyk. Det er ikke en uvane som kommer bare sånn ”fra lufta” og likeså kan forsvinne. Vi knytter røyk til noen gode følelser, og deretter bruker vi den som en påminnelse om det gode når vi har det pyton. (Nikotin hjelper også som et passende rusmiddel, men er ikke avgjørende her.)

Mange mennesker klarer å slutte selv uten hjelp. De får en følelse av at ”nok er nok”, og så kaster de røyken. Det gjorde jeg også. Men jeg begynte å meditere intenst i stedet– det ga meg den roen jeg prøvde å oppnå med røyk. Det er ikke alle som gjør det. Noen kan bli lett irriterte, aggressive uten røyk. De forandrer personlighet. Noen begynner å trene mer – det hjelper hvis man ikke må bruke all sin fritid på å gjøre det. Men noen kan også spise mer søtt/salt mat for å hjelpe seg selv nå når de ikke har røyk. Noen blir tykkere, og deppa på grunn av at kroppen forandres, så velger de ofte å begynne å røyke igjen. Det beste av to onder.

Altså, vi bruker røyk til å leve ”bedre” ved å håndtere følelser som plager oss, eller som vi ikke er glad i. Derfor kan man si at det finnes to veier til røykeslutt med hypnoterapi. Og dette gjelder om man tar i betraktning de underliggende følelsene, eller overser dem og fokuserer bare på røyk.

  1. Man fokuserer bare på selve røyken for å klare å slutte. Hvis man er heldig, finner man ubevisst en erstatning for røyk i noe som er sunt eller sosialt akseptabelt – trening, tyggegummi, kjærlighet på pinne (Kojak-greia), vanndrikking osv…
  2. Man fokuserer først på de underliggende følelsene som ble ”behandlet” med røyk. Forandrer dem til noe positivt. Røykebehovet blir mindre, så gir man seg selv instruks om en naturlig slutt. Man blir generelt bedre og roligere. Det blir ikke noen erstatningsavhengighet i ettertid. Generelt kommer man nærmere seg selv og blir godt kjent med mekanismene som ligger bak alle avhengigheter.

Det er alltid mulig å skli ut og/eller manøvrere mellom 1) og 2) hvis klienten finner det ønskelig. I en hypnotisk situasjon har klienten valgmulighet og kan alltid finne ut hva han/hun vil, og hva som er best.

Vanligvis krever røykeslutt fire besøk hos meg. De første tre timene til normal pris, den siste timen er tre hundre kroner billigere. Noen slutter tidligere. Noen tar alle fire timene, noen få trenger noen få timer til.

Jeg er særlig glad i å jobbe med dem som har prøvd alt uten resultat før de kommer til meg